چگونه خود را افزایش قد دهیم: آیا کاری می توانم انجام دهم؟

0
افزایش قد

ژن ها تا حد زیادی در افزایش قد شما را تعیین می کنند. شما ممکن است با خوردن یک رژیم غذایی متعادل، خواب کافی، فعال ماندن و داشتن وضعیت بدنی خوب قد بلندتر شوید، اما هیچ تضمینی وجود ندارد.

عوامل متعددی در قد کلی شما نقش دارند. تصور می شود که عوامل ژنتیکی حدود 80 درصد از قد نهایی شما را تشکیل می دهند. عوامل محیطی خاصی مانند تغذیه و ورزش معمولاً درصد باقیمانده را تشکیل می دهند.

پس از 2 سالگی، اکثر کودکان با نرخ ثابتی در حدود 2.5 اینچ در سال رشد می کنند. هنگامی که بلوغ شروع می شود، ممکن است حتی سریعتر رشد کنید. با این حال، هر کس با سرعت متفاوتی رشد می کند.

برای دختران، این جهش رشد معمولاً از آغاز سال های نوجوانی شروع می شود. پسرها ممکن است این افزایش ناگهانی قد را تا چند سال بعد از نوجوانی تجربه نکنند.

در ادامه به مقاله برای بلند شدن قد چه کاری کنیم مراجعه کنید تا با راه های افزایش قد آشنا شوید.

شما به طور کلی بعد از بلوغ رشد قد را متوقف می کنید. این بدان معنی است که به عنوان یک بزرگسال، بعید است که قد خود را افزایش دهید.

با این حال، کارهای خاصی وجود دارد که می‌توانید در طول دوران نوجوانی انجام دهید تا مطمئن شوید که پتانسیل رشد خود را به حداکثر می‌رسانید. شما باید اینها را به عنوان یک بزرگسال ادامه دهید تا بهزیستی کلی را ارتقا دهید و قد خود را حفظ کنید.

چگونه به طور طبیعی قد را افزایش دهیم

اگرچه قد بیشتر توسط ژنتیک شما تعیین می شود، اما چندین قدم وجود دارد که می توانید برای بلندتر نشان دادن و بهینه سازی پتانسیل رشد خود بردارید.

1. رژیم غذایی متعادل داشته باشید

در طول سال های رشد، بسیار مهم است که تمام مواد مغذی مورد نیاز بدن خود را دریافت کنید.

رژیم غذایی شما باید شامل موارد زیر باشد:

  • میوه های تازه
  • سبزیجات تازه
  • غلات کامل
  • پروتئین ها
  • لبنیات
  • شما باید غذاهای حاوی مقادیر زیادی از موارد زیر را محدود یا اجتناب کنید:

قند
چربی های ترانس
چربی های اشباع شده
اگر یک بیماری زمینه ای، یا سن بالاتر، با تأثیر بر تراکم استخوان، باعث کاهش قد شما می شود، مصرف کلسیم خود را افزایش دهید. اغلب توصیه می شود که زنان بالای 50 سال و مردان بالای 70 سال باید 1200 میلی گرم (میلی گرم) منبع قابل اعتماد کلسیم در روز مصرف کنند.

ویتامین D همچنین به سلامت استخوان ها کمک می کند. منابع رایج ویتامین D عبارتند از ماهی تن، ماهی قزل آلا، شیر غنی شده و زرده تخم مرغ. اگر ویتامین D کافی در رژیم غذایی خود دریافت نمی کنید، با پزشک در مورد مصرف مکمل برای رفع نیاز روزانه خود صحبت کنید.

بیشتر بدانید: رژیم غذایی متعادل

2. از مکمل ها با احتیاط استفاده کنید

فقط چند مورد وجود دارد که مکمل ها ممکن است برای افزایش قد در کودکان و مبارزه با کوچک شدن در بزرگسالان مسن مناسب باشند.

به عنوان مثال، اگر شرایطی دارید که بر تولید هورمون رشد انسانی (HGH) شما تأثیر می گذارد، پزشک ممکن است مکمل حاوی HGH مصنوعی را توصیه کند.

علاوه بر این، ممکن است به افراد مسن توصیه شود که از مکمل های ویتامین D یا کلسیم برای کاهش خطر ابتلا به پوکی استخوان استفاده کنند.

در تمام موارد دیگر، باید از مکمل هایی با وعده های مربوط به قد خودداری کنید. هنگامی که صفحات رشد شما با هم ترکیب شدند، بدون توجه به آنچه در برچسب مکمل تبلیغ می شود، هیچ شانسی برای افزایش قد وجود ندارد.

3. به میزان مناسب بخوابید

گهگاه کم خوابی در بلندمدت روی قد شما تاثیر نمی گذارد. اما اگر در دوران نوجوانی به طور منظم ساعت کمتر از مقدار توصیه شده باشد، ممکن است منجر به عوارض شود.

این به این دلیل است که بدن شما HGH را در حین خواب آزاد می کند. تولید این هورمون و سایر هورمون‌ها ممکن است کاهش یابد اگر به اندازه کافی چشم‌تان را ببندید.

در اینجا میزان خواب توصیه شده است منبع مورد اعتماد برای گروه های سنی مختلف:

  • نوزادان تا 3 ماهگی: 14-17 ساعت
  • نوزادان 4-12 ماهه: 12-16 ساعت
  • کودکان نوپا 1-2 سال: 11-14 ساعت
  • کودکان خردسال 3-5 سال: 10-13 ساعت
  • کودکان 6-13 ساله: 9-12 ساعت
  • نوجوانان 14-17 ساله: 8-10 ساعت
  • بزرگسالان 18-64 سال: 7-9 ساعت
  • افراد مسن بالای 65 سال: 7-8 ساعت
  • داشتن خواب بیشتر حتی ممکن است تولید HGH را افزایش دهد، بنابراین ادامه دهید و این چرت زدن را ادامه دهید.

4. فعال بمانید

ورزش منظم فواید زیادی دارد. ماهیچه ها و استخوان های شما را تقویت می کند، به شما کمک می کند وزن متوسطی داشته باشید و تولید HGH را افزایش می دهد.

کودکان در مدرسه باید حداقل 1 ساعت منبع مطمئن ورزش در روز داشته باشند. در این مدت، آنها باید بر روی موارد زیر تمرکز کنند:

تمرینات قدرتی، مانند فشار یا دراز و نشست

تمرینات انعطاف پذیری مانند یوگا
فعالیت های هوازی، مانند تگ بازی، طناب زدن، یا دوچرخه سواری
ورزش در بزرگسالی فواید خود را نیز دارد. علاوه بر کمک به حفظ سلامت کلی خود، می تواند به کاهش خطر ابتلا به پوکی استخوان نیز کمک کند. این وضعیت زمانی رخ می دهد که استخوان های شما ضعیف یا شکننده می شوند و در نتیجه تراکم استخوان کاهش می یابد. این می تواند باعث “کوچک شدن” شما شود.

برای کاهش خطر، چندین بار در هفته پیاده روی، بازی تنیس یا تمرین یوگا را امتحان کنید.

5. وضعیت بدنی خوب را تمرین کنید

وضعیت نامناسب ممکن است باعث شود کوتاهتر از آنچه هستید به نظر برسید. و با گذشت زمان، افتادن یا خمیدگی نیز می تواند بر قد واقعی شما تأثیر بگذارد.

پشت شما باید به طور طبیعی در سه مکان خمیده شود. اگر مرتباً خم می‌شوید یا خم می‌شوید، این منحنی‌ها ممکن است برای سازگاری با وضعیت جدید شما تغییر کنند. این می تواند باعث درد در گردن و کمر شود.

مهم این است که مراقب نحوه ایستادن، نشستن و خوابیدن خود باشید. با یک دکتر در مورد چگونگی صحبت کنید

می توانید ارگونومی را در برنامه روزانه خود بگنجانید. بسته به نیاز شما، میز ایستاده یا بالش مموری فوم ممکن است تمام چیزی باشد که برای اصلاح وضعیت بدن شما لازم است.

همچنین می توانید تمریناتی را که برای بهبود وضعیت بدن در طول زمان طراحی شده اند، تمرین کنید. اگر مطمئن نیستید که از کجا شروع کنید، با یک پزشک صحبت کنید. آنها می توانند به ایجاد یک برنامه ورزشی که برای شما مناسب است کمک کنند.

6. از یوگا برای به حداکثر رساندن قد خود استفاده کنید

اگر تمرینات وضعیت بدن هدف شما نیست، یوگا را امتحان کنید. این تمرین کل بدن می تواند ماهیچه های شما را تقویت کند، بدن شما را تراز کند و به وضعیت بدن شما کمک کند. این به شما کمک می کند قد بلندتر بمانید.

شما می توانید یوگا را در راحتی در خانه خود یا در یک محیط گروهی در سالن ورزشی یا استودیو محلی خود تمرین کنید. اگر مطمئن نیستید از کجا شروع کنید، یک روال یوگا را در YouTube جستجو کنید یا برخی از ژست‌ها را برای مبتدیان امتحان کنید.

برخی از ژست های محبوب برای بهبود وضعیت بدن عبارتند از:

  • ژست کوه
  • ژست کبرا
  • ژست کودک
  • ژست جنگجو دوم

چه عوامل دیگری بر قد تأثیر می گذارد؟

DNA شما حدود 80 درصد از قد شما را تشکیل می دهد. در واقع، دانشمندان بیش از 700 گونه ژنتیکی منحصر به فرد منبع مورد اعتماد را شناسایی کرده اند که در تعیین قد نقش دارند.

چندین هورمون نیز بر رشد و قد شما تأثیر می گذارند، از جمله هورمون های تیروئید، هورمون های رشد و هورمون های جنسی مانند تستوسترون و استروژن.

علاوه بر این، برخی از شرایط ژنتیکی می توانند باعث تاخیر یا توقف رشد شوند، از جمله سندرم داون، سندرم ترنر و آکندروپلازی.

پیروی از یک رژیم غذایی متعادل، فعال ماندن و خواب کافی همگی عواملی هستند که می توانند به رشد و سلامت کلی کمک کنند.

عوامل توقف رشد چیست؟

عوامل متعددی می توانند بر رشد تأثیر منفی بگذارند که منجر به کوتاهی رشد، اختلال در رشد یا کوتاهی قد می شود.

برخی از عوامل احتمالی که می توانند رشد را کاهش دهند عبارتند از منبع مورد اعتماد:

تغذیه ناکافی: رژیم غذایی نامناسب و کمبود برخی مواد مغذی مانند پروتئین، می تواند منجر به کاهش رشد در طول زمان شود.
استرس: استرس مزمن می تواند فعالیت عملکردی هورمون رشد انسانی را تغییر دهد که می تواند بر رشد تأثیر منفی بگذارد.
سلامت استخوان ضعیف: پوکی استخوان می تواند باعث کاهش قد، همراه با کمردرد و تغییر در وضعیت بدن شود. اگرچه این عارضه می تواند افراد را در هر سنی تحت تاثیر قرار دهد، اما در افراد مسن بیشتر شایع است.
عوامل محیطی: برخی تحقیقات نشان می‌دهند که قرار گرفتن در معرض آلاینده‌هایی مانند سرب، کادمیوم، یا پلی‌کلره بی‌فنیل (PCB) می‌تواند با کاهش قد مرتبط باشد.
شرایط سلامتی: کمبود هورمون رشد و شرایط. مزمن مانند کم خونی، فیبروز کیستیک، آرتریت ایدیوپاتیک نوجوانان و بیماری التهابی روده ممکن است بر رشد کلی تأثیر بگذارد.

در ادامه به پروفایل ما مراجعه کنید تا اطلاعات بیشتری دریافت کنید.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here